Klauzula informacyjna dla rodziców (prawnych opiekunów)
Na podstawie art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (UE) 2016/679 Dyrektor Szkoły Podstawowej w Spytkowie informuje, że:
1. Administratorem danych osobowych uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) jest Szkoła Podstawowa w Spytkowie z siedzibą w Spytkowie 41, 11 – 500 Giżycko zwana dalej Administratorem. Administrator prowadzi operacje przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.
2. Funkcję Inspektora danych osobowych pełni Pani Dorota Maliszewska, z którą można kontaktować się w sprawach przetwarzania Państwa danych za pośrednictwem poczty elektronicznej e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub telefonicznie 501752308.
3. Dane będą przetwarzane w celu wypełniania zadań ustawowych lub statutowych Administratora danych osobowych, na podstawie przepisów obowiązującego prawa, bądź w innych przypadkach na podstawie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu określonym przy pozyskiwaniu przez Administratora danych osobowych przedmiotowej zgody.
4. Podstawą przetwarzania danych osobowych uczniów i ich rodziców jest art.,6 ust.1 pkt.ac RODO oraz Rozporządzeniem MEN z dnia 31 sierpnia 2017 Dz.U. z 2017 r.poz.1646) w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 1646).
5.Odbiorcą Państwa danych osobowych będą pracownicy pedagogiczni i pracownicy administracji Szkoły Podstawowej w Spytkowie.
6. Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celów określonych w pkt. 3, a po tym czasie przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy powszechnie obowiązującego.
7. Wizerunek i dane osobowe uczniów (imię i nazwisko) mogą być umieszczane na stronie internetowej szkoły w celu promocji działań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i osiągnięć uczniów. Dane osobowe przechowywane i archiwizowane będą na stronie przez 8 lat od daty publikacji, a następnie trwale usuwane.
8. Wizerunek i dane osobowe uczniów wymienione w punkcie 7 przetwarzane są na podstawie dobrowolnej, pisemnej zgody rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
9. Dane osobowe ucznia związane z jego stanem zdrowia, w związku z jego funkcjonowaniem w szkole (np. przeciwwskazania do wykonywania określonych ćwiczeń na zajęciach wychowania fizycznego, problemy emocjonalne, psychologiczno-pedagogiczne) przetwarzane są na wyraźną zgodę rodzica (prawnego opiekuna).
10. Posiada Pani/Pan prawo do: 1) żądania od Administratora dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych, 2) wniesienia sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, 3) przenoszenia danych, 4) wniesienia skargi do organu nadzorczego, 5) cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, jeżeli administrator nie ma podstawy prawnej do ich przetwarzania.
11. Pani/Pana dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.
…………………………………
Podpis rodziców
Społeczno-Oświatowe Stowarzyszenie Pomocy Pokrzywdzonym i Niepełnosprawnym „Edukator” w Łomży
STATUT
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W SPYTKOWIE
Gmina Giżycko
Art. 1.
Nazwa szkoły
w Spytkowie.
Art. 2.
Cele i zadania szkoły
1) umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia klasy lub szkoły,
2) zapewnienie wykształconej i odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej,
3) wzbogacenie warsztatu nauczyciela w niezbędne pomoce dydaktyczne,
4) zapewnienie uczniom pomocy pedagogicznej i psychologicznej, a w miarę możliwości – medycznej,
5) wychowywanie uczniów poprzez aktywne uczestnictwo w kulturze, kształtowanie nawyku prawidłowego zachowania w placówkach kultury – w teatrze, kinie, na koncercie, w muzeum itp.,
6) kształtowanie środowiska wychowawczego poprzez współpracę z rodzicami ( z Radą Rodziców), z samorządem terytorialnym, z domami kultury, ośrodkiem kuratorskim, policją,
7) umożliwienie korzystania ze zbiorów biblioteki szkolnej,
8) dbałość o bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć szkolnych i przerw, a także zapewnienie opieki podczas wyjść i wycieczek szkolnych ( zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami BHP).
1) integracyjne z dziećmi posiadającymi różne niepełnosprawności z wyjątkiem poważnych deficytów ruchowych oraz upośledzeniem wyższym niż lekkie,
2) wyrównawcze dla uczniów, u których występują rozległe braki w opanowaniu programów obowiązkowych przedmiotów nauczania
1) nauczyciel zainteresowany wprowadzeniem innowacji przedstawia własny program autorski Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej,
2) Rada Pedagogiczna zatwierdza przyjęcie programu do realizacji w określonym oddziale,
3) Nauczyciel po zrealizowaniu innowacji przedstawia Radzie Pedagogicznej osiągnięte wyniki, dokonuje ewaluacji.
1) wprowadzenie indywidualnego toku nauczania dla uczniów wybitnie uzdolnionych,
2) udział w konkursach szkolnych, międzyszkolnych oraz środowiskowych,
3) organizowanie nieodpłatnych i płatnych zajęć pozalekcyjnych,
4) prowadzenie zindywidualizowanych zajęć wspomagających rozwój dziecka: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w nauczaniu początkowym oraz wyrównawcze w nauczaniu przedmiotowym,
5) organizację gimnastyki korekcyjnej dla uczniów wymagających korekty postawy.
1) stałej lub doraźnej pomocy materialnej w ramach posiadanych funduszy,
2) dofinansowania obiadów i śniadań wycieczek klasowych, obozów,
3) zapomóg pieniężnych na odzież i wyposażenie szkolne uczniów,
4) szkoła współpracuje w tym zakresie z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
5) szkoła zapewnia uczniom higieniczne warunki do spożywania posiłków w stołówce: obiadów za ustalona odpłatnością lub nieodpłatnie dla uczniów w trudnej sytuacji materialnej. Z obiadów mogą korzystać (odpłatnie) nauczyciele i inni pracownicy szkoły, sprawując jednocześnie pieczę nad właściwym spożywaniem posiłków przez uczniów.
1) nauki religii rzymsko – katolickiej,
2) nauki religii innych wyznań albo etyki – na życzenie rodziców
1) informacji o zadaniach i zamierzeniach dydaktyczno – wychowawczych w szkole w danej klasie
2) zatwierdzania Programu Wychowawczego i Programu Profilaktycznego,
3) zapoznania się z prawem szkolnym, w tym ze Statutem, Szkolnym Systemem Oceniania, wymaganiami edukacyjnymi wynikającymi z realizowanego programu nauczania oraz ze sposobami sprawdzania osiągnięć edukacyjnych,
4) uzyskania informacji od nauczycieli przedmiotów i wychowawcy o proponowanych ocenach śródrocznych (rocznych) z przedmiotów i zachowania,
5) korzystania z pomocy PPP – wyrażenia zgody na badania dziecka w poradni oraz decydowania o przekazaniu opinii PPP szkole,
6) rzetelnej informacji na temat wykorzystania funduszu pochodzącego z dobrowolnych składek,
7) wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły,
8) zapoznania się i zaakceptowania Indywidualnego Programu Edukacyjnego dla dziecka posiadającego orzeczenie PPP
1) uczestniczyć w imprezach szkolnych oraz po podpisaniu karty wycieczki pełnić rolę opiekuna uczniów podczas wyjść poza szkołę,
2) organizować lub współorganizować spotkania, imprezy szkolne i środowiskowe, wykorzystując pomieszczenia szkoły,
3) zwrócić się do dyrektora z prośba o pomoc w rozwiązywaniu ważnej i trudnej sprawy.
Art. 3.
Organy szkoły
Kompetencje organów szkoły, którymi są :
1. Dyrektor Szkoły w ramach jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności sprawuje nadzór, kieruje i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno – wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej szkoły:
1) jest służbowym przełożonym wszystkich pracowników szkoły, wychowawcą i opiekunem uczniów,
2) opracowuje arkusz organizacji szkoły, o którym jest mowa w art. 7,
3) racjonalnie planuje i właściwie organizuje prace, zgodnie z potrzebami uczniów i całego środowiska szkolnego, z zasadami higieny pracy umysłowej, ładu, porządku i dyscypliny,
4) jako przewodniczący kieruje pracą Rady Pedagogicznej i realizuje jej uchwały,
5) sprawuje wewnętrzny nadzór pedagogiczny, udziela nauczycielom niezbędnego instruktażu i pomocy oraz ukierunkowuje ich wysiłki na systematyczne pogłębianie wiedzy i doskonalenie umiejętności zawodowych.
6) ocenia poziom i wyniki pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz prace wszystkich pracowników,
7) zapewnia nauczycielom warunki do odbywania stażu związanego z awansem zawodowym,
8) może tworzyć zespoły wychowawcze, przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe, których praca kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora, na wniosek zespołu,
9) zaspokaja kulturalne i zdrowotne potrzeby uczniów w ramach programowej działalności szkoły, tworzy właściwą atmosferę pracy opartej na zasadach wzajemnej życzliwości i szacunku,
10) zapewnia uczniom i nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły należyte warunki higieniczno – sanitarne, bezpieczeństwo i opiekę na jej terenie oraz w czasie innych zajęć organizowanych poza szkołą,
11) kieruje pracowników na badania okresowe i sanitarne oraz zapewnia szkolenia BHP,
12) odpowiada za majątek szkoły i prawidłowe powierzenie podległym pracownikom odpowiedzialności materialnej za poszczególne składniki majątkowe,
13) prowadzi dokumentacje szkolną,
14) prowadzi gospodarkę finansową szkoły,
15) prowadzi sprawy kadrowe,
16) reprezentuje szkołę na zewnątrz,
17) w porozumieniu z Radą Rodziców określa wygląd jednolitego stroju ucznia, a także może określić sytuacje i dni w których nie wymaga się od ucznia tego stroju ze względu na szczególną organizację zajęć dydaktyczno – wychowawczych,
2. Rada Pedagogiczna jest wewnętrznym organem kolegialnym szkoły powołanym do rozpatrywania oceniania i rozstrzygania spraw związanych z całokształtem jej działalności, zwłaszcza zaś związanych z nauczaniem, wychowaniem i działalnością opiekuńczą. Kompetencje:
1) opiniuje organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) opiniuje propozycje nagród dla nauczycieli,
3) opiniuje przydział godzin dydaktycznych i czynności dodatkowych dla nauczycieli,
4) opiniuje organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli,
5) opiniuje projekt planu finansowego szkoły na początku roku kalendarzowego,
6) opiniuje Indywidualne Programy Edukacyjne,
7) zatwierdza Statut Szkoły, Szkolny System Oceniania, Szkolny Zestaw Programów Nauczania, Szkolny Zestaw Podręczników, regulaminy szkolne,
8) zatwierdza plan pracy szkoły, w tym innowacje i eksperymenty pedagogiczne,
9) zatwierdza klasyfikację śródroczną i roczną oraz promocję uczniów,
10) Rada spotyka się na posiedzeniach planowych (wg planu pracy szkoły na dany rok szkolny) lub nadzwyczajnych zwołanych w trybie pilnym. Zebrania mogą być walne lub w mniejszych grupach,
11) szczegółowe zadania Rady Pedagogicznej określa „Regulamin Rady Pedagogicznej.
3. Samorząd Uczniowski nazywany dalej SU, jest przedstawicielem wszystkich uczniów szkoły i posada następujące kompetencje:
1) uczestniczy w tworzeniu programu wychowawczego szkoły i jest współodpowiedzialny za jego realizację,
2) współdziała z Rada Pedagogiczną i dyrektorem szkoły w realizacji swoich planów,
3) przedstawiciele SU mogą uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej lub Rady Rodziców,
4) zgłasza dyrektorowi, nauczycielom i Radzie Rodziców postulaty dotyczące organizacji zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
5) pośredniczy z własnej inicjatywy lub na prośbę kolegów w rozwiązywaniu trudności, jakie napotykają uczniowie,
6) może wnioskować o zmianę oceny z zachowania ucznia, o przyznanie nagród i wyróżnień, o zastosowanie kary dla ucznia,
7) może udzielać w swoim imieniu poręczenia za uczniów, którym ma być wymierzona kara,
8) składa uczniom sprawozdanie ze sposobu załatwionych przez nich wniosków i postulatów,
9) może uczestniczyć w pracy komisji do spraw rozstrzygania spraw spornych dotyczących uczniów,
10) może redagować gazetkę szkolną,
11) bierze udział w organizacji życia szkolnego,
12) ustala „Regulamin Samorządu Uczniowskiego”, który określa szczegółowe zadania SU, a każdego roku jest zatwierdzany i podpisany przez przewodniczącego SU; wszelkie zmiany w regulaminie wprowadza się aneksami zatwierdzonymi na zebraniach SU.
4. Rada Rodziców to gremium, w którego skład wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wyłonionych w wyborach na zebraniu rodziców uczniów danego oddziału. Posiada następujące kompetencje:
1) występowanie do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki,
2) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną, programu wychowawczego oraz programu profilaktyki,
3) opiniowanie zestawu programów wychowania przedszkolnego, szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników,
4) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia szkoły,
5) określenie we współpracy z dyrektorem, wyglądu jednolitego stroju dla ucznia szkoły,
6) uczestniczenie w wywiadach środowiskowych i rozwiązywaniu problemów dotyczących uczniów,
7) prowadzenie działań w celu pozyskania środków finansowych wspierających budżet szkoły,
8) Rada Rodziców spotyka się wg ustalonego planu lub na zebraniach zwołanych w trybie pilnym.
9) szczegółowe kompetencje i obowiązki Rady Rodziców zawiera „Regulamin Rady Rodziców”.
5. Zasady porozumiewania się ze sobą poszczególnych organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów. Dyrektor porozumiewa się z :
1) Radą Pedagogiczną na posiedzeniach wg ustalonego terminarza lub w razie potrzeby,
a także z zespołami zadaniowymi składającymi się z przewodniczących zespołów samokształceniowych,
2) z Samorządem Uczniowskim na spotkaniach,
3) z Radą Rodziców na zebraniach wg ustalonego terminarza,
4) z rodzicami podczas zebrań ogólnych;
- na początku każdego roku szkolnego informuje o planach dydaktyczno – wychowawczych na dany rok i przypomina najważniejsze elementy prawa wewnątrzszkolnego;
- po zakończeniu każdego semestru zdaje sprawozdanie z wykonania zadań wychowawczo – dydaktycznych,
5) z rodzicami podczas rozmów indywidualnych, codziennie
6) z nauczycielami i uczniami wg potrzeb ( rozmowy indywidualne).
6. Rada Pedagogiczna może spotykać się na wniosek strony zainteresowanej:
1) z Radą Rodziców,
2) z Samorządem Uczniowskim.
Art. 4.
Organizacja szkoły
1.Podstawową jednostką organizacyjna szkoły jest oddział złożony z uczniów:
1) kl. IV –VI którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem dla danej klasy, dopuszczonych do użytku szkolnego,
2) kl. I –III których obejmuje kształcenie zintegrowane,
3) klasa zerowa, która w ciągu jednego roku osiąga gotowość szkolną,
4) zajęcia prowadzone są w systemie łączonym,
5) zajęcia wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących nie mniej niż 12 uczniów i nie więcej niż 26 uczniów.
6) w oddziałach liczących mniej niż 24 uczniów można dokonać podziału na grupy po zapewnieniu środków finansowych przez organ prowadzący szkołę.
Art. 5.
Godzina lekcyjna
1.Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno – wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3.Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I –III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć (wyjątkiem są zajęcia z języka obcego i religia realizowane w stałych godzinach, wyznaczonych w planie lekcji).
4.Przerwy między lekcjami trwają od 10 do 20 minut.
Art. 6.
Biblioteka szkolna
1.Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji potrzeb czytelniczych i zainteresowań uczniów, zadań wychowawczo – dydaktycznych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości popularyzowania wiedzy o regionie.
2.Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice.
3.Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują pracę pedagogiczną i prace organizacyjno – techniczne.
1) W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz:
a) udostępnia książki i inne źródła informacji w wypożyczalni i w czytelni,
b) tworzy warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
c) rozbudza i rozwija indywidualne zainteresowania uczniów oraz wyrabia i pogłębia u uczniów nawyk czytania i uczenia się,
d) organizuje różnorodne działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną,
2) W ramach prac organizacyjno – technicznych nauczyciel bibliotekarz:
a) gromadzi i opracowuje zbiory zgodnie z obowiązującymi przepisami,
b) zabezpiecza zbiory przed zniszczeniem,
c) sporządza plan pracy oraz okresowe i roczne sprawozdania,
4.Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innym bibliotekami określa „Regulamin biblioteki i czytelni”.
Art. 7.
Arkusz organizacji szkoły
1.Szczegółowa organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja każdego roku.
2.W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3.Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Art. 8.
Zadania nauczycieli
1.Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę
a)odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
b)dbanie o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, zgodnie z osiągnięciami współczesnej nauki,
c)nauczyciel szkoły planuje swoją pracę w formie pisemnej:
d)nauczyciel przedmiotu - w formie planu dydaktycznego,
e)nauczyciel, któremu powierzono funkcję wychowawcy klasy – w formie planu wychowawczego klasy,
f) nauczyciel prowadzący zajęcia pozalekcyjne wspomagające – w formie rocznego planu pracy,
g)nauczyciel prowadzący koła zainteresowań – w formie rocznego „Programu koła...”
h)wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwijanie ich zdolności i zainteresowań,
i) bezstronne i obiektywne ocenianie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów przy uwzględnieniu ich możliwości,
j) udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów ( zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej zawartymi w opinii),
k)doskonalenie umiejętności dydaktycznych i warsztatu pracy oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
2.Każdy nowo przyjęty pracownik zostaje wprowadzony w zakres obowiązków, wstępnie przeszkolony pod względem BHP i PPOŻ. przez dyrektora lub upoważnionego pracownika.
3.Nauczyciele i inni pracownicy szkoły są zobowiązani do przestrzegania szczegółowego zakresu obowiązków, co potwierdzają podpisem, a dokumenty te są w teczkach osobowych.
4.Szczegółowe zadania nauczycieli w zakresie bezpieczeństwa określa „Regulamin dyżurów”.
Art. 9.
Pracownicy szkoły
1.Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
2.Zakres czynności dla każdego pracownika administracyjnego i gospodarczego opracowuje dyrektor szkoły, uwzględniając odpowiednie warunki pracy na każdym stanowisku zgodnie z kodeksem pracy.
3.Do zadań pracowników niepedagogicznych należą w szczególności:
a) dbanie o czystość, porządek i sprawność urządzeń szkoły oraz zgłaszanie wszelkich usterek w sekretariacie szkoły,
b) obserwowanie zachowań uczniów i zgłaszanie dyrektorowi lub nauczycielowi pełniącemu dyżur sytuacji mogących stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa uczniów,
c) zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas obiadów na stołówce szkolnej.
d) reagowanie na próby wtargnięcia na teren szkoły osób trzecich,
4.Sprawy pracownicze reguluje „Regulamin pracy”.
Art. 10.
Zespoły nauczycielskie
1.Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
2.Dyrektor szkoły może tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe:
a) w skład zespołów wchodzą nauczyciele tej samej lub pokrewnej specjalności, wychowawcy,
b) nauczyciele współpracują dla uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania oraz sposobów ich realizacji, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych,
c) zespoły mogą organizować wewnątrzszkolne doskonalenie zawodowe oraz doradztwo metodyczne dla nauczycieli odbywających staże,
d) w ramach pracy zespołów opracowywane są plany pracy szkoły, ścieżki edukacyjne, kryteria oceniania, regulaminy i inne dokumenty szkolne,
e) zespoły mogą opiniować przygotowane w szkole autorskie, innowacyjne i eksperymentalne programy nauczania,
f) pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek członków zespołu.
Art. 11.
Wychowawca
1.Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu nauczycielowi, zwanemu dalej wychowawcą.
2.Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków szkoły:
a) tworzenie warunków wspomagających rozwój, uczenie się i przygotowanie ucznia do pełnienia różnych ról w życiu dorosłym,
b) rozstrzyganie kwestii spornych wewnątrzklasowych oraz między uczniami a dorosłymi ,
c) otoczenie indywidualna opieką wychowawczą każdego wychowanka,
d) planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, rozwijających uczniów i integrujących klasę,
e) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale i koordynacja działań wychowawczych wobec ogółu uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka ( dotyczy to zarówno uczniów szczególnie uzdolnionych jak i z różnymi trudnościami i niepowodzeniami),
f) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów w celu poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci,
g) współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami, świadczącymi wykwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności ( także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów, w organizacji odpowiednich form tej pomocy na terenie szkoły oraz informacji o działalności tego typu placówek pozaszkolnych, zgodnie z zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
h) wykonywanie czynności administracyjnych dotyczących klasy zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły.
3.Wychowawca i inni nauczyciele uczący organizują comiesięczne spotkania z rodzicami wg harmonogramu ustalanego corocznie.
4.Wychowawca przekazuje rodzicom wszelkie informacje dotyczące spraw organizacyjnych i programowych szkoły:
a)na zebraniach ogólnych i indywidualnych (na pierwszym zebraniu w roku szkolnym informuje rodziców o wymaganiach edukacyjnych i kryteriach ocen),
b)przez podanie komunikatu do dzienniczka ucznia.
5.Na zakończenie semestru (roku szkolnego) wychowawca wystawia oceny za zachowanie uczniów, konsultując się uprzednio z pracownikami dydaktycznymi, administracyjnymi, obsługa oraz uczniami swojej klasy wychowawczej. Po zebraniu opinii wystawia ocenę. Oceny tej nie można zmienić trybem administracyjnym.
6.Wychowawca na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania.
Art. 12.
Uczniowie
Art. 12a. Zasady rekrutacji
1. Do szkoły uczęszczają uczniowie w wieku od 6 do 13 lat, nie później niż do 18 roku życia.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek rodziców i na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, Kurator Oświaty może zwolnić od spełnienia obowiązku szkolnego dziecko, które ukończyło 15 lat.
3. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka, przekracza odległość wymienioną w Ustawie z dnia 21.VII.1995 r., Art.17, pkt.3, ust.2, to obowiązkiem osoby prowadzącej jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki
w czasie przewozu lub zwrotu kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
Art. 12b. Prawa i obowiązki ucznia
1.Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jej godności, dyskrecji w sprawach osobistych, a także stosunków rodzinnych, korespondencji, przyjaźni i uczuć,
3) życzliwego podmiotowego traktowania,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły oraz wyznawanej religii (jeśli nie narusza tym dobra innych osób),
5) uczestniczenia w lekcjach religii,
6) rozwijania zdolności, talentów, zainteresowań,
7) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
8) pomocy w przypadku trudności w nauce lub w opanowaniu materiału ( zespoły wyrównawcze),
9) korzystania z poradnictwa psychologicznego,
10) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć szkolnych i pozaszkolnych w obecności nauczyciela,
11) wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową, zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
12) korzystania z pomocy opiekuna Samorządu Uczniowskiego,
13) zgłaszania dyrekcji szkoły, Radzie Rodziców, nauczycielom oraz Samorządowi Uczniowskiemu uwag i wniosków dotyczących wszystkich spraw uczniów i uzyskania informacji o sposobie ich załatwienia,
14) informacji o wymaganiach edukacyjnych od nauczycieli uczących w danym roku szkolnym oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć,
15) poznania z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem terminu pisemnego sprawdzianu, przy czym sprawdzian taki może być tylko jeden w ciągu dnia, a dwa lub trzy w ciągu tygodnia. W ciągu dnia mogą się odbywać również dwie kartkówki obejmujące najwyżej materiał z trzech ostatnich lekcji,
16) poznania na bieżąco ocen z poszczególnych przedmiotów,
17) do egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych,
18) do odpoczynku podczas przerw międzylekcyjnych, w niedziele i święta kalendarzowe, oraz w czasie ferii. W związku z tym w w/w okresach nauczyciele winni wstrzymywać się od zadawania prac domowych (nie dotyczy przedmiotów, które są tylko raz w tygodniu w piątek),
19) brania udziału w imprezach pozaszkolnych,
20) korzystania zgodnie z przyjętymi kryteriami ze wszystkich form pomocy materialnej. świadczeń socjalnych, jakimi dysponuje szkoła.
2.Uczeń ma obowiązek:
1)przestrzegać postanowień zawartych w „Statucie Szkoły” i regulaminach szkolnych,
2)brać udział w zajęciach edukacyjnych i przygotowywać się do nich,
3)uczyć się systematycznie, pracować nad własnym rozwojem, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu szkoły, rozwijać swe zdolności i zainteresowania,
4)właściwie zachowywać się w trakcie zajęć edukacyjnych,
5)usprawiedliwiać nieobecności na zajęciach przez okazanie wychowawcy zwolnienia lekarskiego za czas nieobecności lub usprawiedliwienie od rodziców wpisane w dzienniczku,
6)dbać o schludny wygląd oraz nosić strój szkolny na terenie szkoły (dyrektor określa dni i sytuacje w ciągu roku szkolnego, kiedy nie obowiązuje jednolity strój),
7)z szacunkiem odnosić się do nauczycieli i innych pracowników szkoły, zachowywać się zgodnie z zasadami kultury współżycia,
8)przestrzegać zakazu korzystania na terenie szkoły z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych (poza wyjątkowymi sytuacjami zdrowotnymi),
9)godnie reprezentować szkołę pod względem zachowania i ubioru,
10) chronić własne życie i zdrowie, nie palić tytoniu, nie pić alkoholu, itp.,
11) dbać o ład, porządek i higienę oraz wspólne dobro – sprzęt, meble, urządzenia, pomoce i przybory szkolne; w przypadku celowego zniszczenia uczeń ma obowiązek naprawić zniszczony sprzęt lub pokryć koszty jego naprawy,
12) chronić przyrodę,
13) przystąpić do sprawdzianu umiejętności po klasie VI,
3.Uczeń jest oceniany, klasyfikowany i promowany zgodnie ze Szkolnym Systemem Oceniania, Dyrektor szkoły i wychowawcy są zobowiązani zapoznać uczniów i rodziców z treścią Szkolnego Systemu Oceniania.
Art.12c. Bezpieczeństwo uczniów
1.Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły, jeśli uczeń swoim zachowaniem stwarza zagrożenie dla zdrowia i życia innych oraz ma demoralizujący wpływ na uczniów.
2. Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
1) obowiązek dla wszystkich pracowników Szkoły ochrony uczniów przed przemocą, demoralizacją i uzależnieniami poprzez niezwłoczne informowanie dyrektora o przebywaniu na terenie posesji Szkoły osób podejrzanych o rozprowadzanie narkotyków, nakłanianie do picia alkoholu, stosowanie przemocy, wymuszenia,
2) zakaz przebywania na terenie Szkoły osób obcych, nie będących najbliższą rodziną lub opiekunami ucznia,
3) zakaz wprowadzania psów na teren posesji Szkoły,
4) zakaz wychodzenia uczniów, w czasie pobytu w szkole, poza teren posesji,
5) zakaz przynoszenia przedmiotów nie będących wyposażeniem szkolnym, a mogących zagrażać bezpieczeństwu i spokojowi innych; przedmioty te będą zabierane i zwracane wyłącznie rodzicom ( opiekunom prawnym) uczniów,
6) dyżury nauczycieli (wg Regulaminu dyżurów ).
3.Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za biżuterię, telefony komórkowe, sprzęty elektroniczne i inne przynoszone przez uczniów, tzn.: ich zniszczenie, zgubienie oraz szkody wynikłe z ich używania.
Art.12d. Nagrody i kary
W szkole stosuje się nagrody i kary wobec uczniów. Kary stosowane w szkole nie naruszają nietykalności i godności osobistej ucznia.
1. Uczeń może być nagradzany za:
1) bardzo dobre wyniki w nauce oraz wzorowe i bardzo dobre zachowanie,
2) osiągnięcia w konkursach przedmiotowych, turniejach i zawodach sportowych,
3) pracę społeczną na rzecz klasy i szkoły,
4) 100% frekwencję na zajęciach w okresie całego roku szkolnego,
5) szczególnie cenne z wychowawczego punktu widzenia zachowania,
2. Uczeń może być wyróżniony i nagrodzony:
1) pochwałą wychowawcy udzieloną na forum klasy,
2) pochwałą dyrektora szkoły udzieloną wobec ogółu uczniów szkoły,
3) listem pochwalnym do rodziców,
4) świadectwem promocyjnym lub ukończenia szkoły z wyróżnieniem,
5) nagrodą rzeczową przyznaną przez dyrektora szkoły na wniosek rady pedagogicznej, samorządu uczniowskiego lub Rady Rodziców.
3. Za naruszenie dyscypliny oraz nie przestrzeganie statutu i regulaminów wewnętrznych uczeń może być ukarany:
1) publicznym upomnieniem wychowawcy klasy,
2) upomnieniem lub naganą dyrektora,
3) upomnieniem lub naganą dyrektora szkoły udzieloną publicznie wobec ogółu uczniów z wpisaniem do arkusza ocen,
4) wystąpieniem dyrektora szkoły do Kuratora Oświaty w Olsztynie o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
5) zakazem reprezentowania szkoły na zewnątrz,
6) zakazem udziału w zajęciach dodatkowych, imprezach klasowych i szkolnych.
4. Z wnioskiem o którym mowa, może wystąpić dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w przypadku gdy uczeń:
1) dopuścił się kradzieży lub innego przestępstwa,
2) spożywał alkohol lub przebywał pod jego wpływem na terenie szkoły lub poza nią, podczas zajęć lub imprez organizowanych dla uczniów szkoły,
3) rozprowadzał lub używał środki odurzające, narkotyki, papierosy,
4) stosował przemoc fizyczną lub psychiczną zagrażającą zdrowiu lub życiu innych,
5) dopuścił się dewastacji mienia szkolnego lub prywatnego mienia innego ucznia lub pracownika szkoły.
5. Dyrektor szkoły może wstrzymać wykonanie kary wobec ucznia, jeżeli uczeń uzyskał poręczenie wychowawcy, samorządu uczniowskiego, Rady Rodziców.
6. Szkoła ma obowiązek informować rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowaniu wobec niego kary.
7. Uczeń i jego rodzice mają prawo odwołać się na piśmie skierowanym do dyrektora szkoły od wymierzonej kary w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia otrzymania wiadomości o wymierzonej karze.
8. Odwołanie powinno być odpowiednio umotywowane.
9. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną ma obowiązek w ciągu 14 dni zbadać sprawę i podjąć stosowną decyzję.
10. Wykonanie kary może być:
1) utrzymane w mocy,
2) zawieszone,
3) uchylone.
Art.13.
Tradycje szkoły
1.Szkoła tworzy własna tradycję:
1) uroczystości klasowe i szkolne z okazji różnych świąt,
2) pasowanie pierwszoklasistów na uczniów Szkoły Podstawowej,
3) organizowanie wycieczek i biwaków klasowych oraz obozów i rajdów szkolnych,
4) udział uczniów w akcjach ochrony środowiska i akcjach charytatywnych,
5) uroczyste zakończenie roku szkolnego: wręczenie specjalnych odznaczeń wzorowym uczniom szkoły,
6) wręczenie listów pochwalnych rodzicom uczniów wyróżniających się w nauce i zachowaniu,
7) wręczenie podziękowań dla rodziców, którzy okazali się pomocnikami i przyjaciółmi szkoły.
Art. 14.
Pieczęć i dokumentacja
Art. 15.
Gospodarka finansowa
1) fundusze Rady Rodziców,
2) darowizny,
3) działalność gospodarcza.
1) zakupy materiałów i sprzętu,
2) drobne remonty i naprawy,
3) dofinansowanie do działalności zespołów klasowych i organizacji szkolnych,
4) dofinansowanie dzieci z rodzin najbiedniejszych.
SYSTEM OCENIANIA SZKOLNEGO
§ 1.
I CELE OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
§ 2.
§ 3.
12. Uczeń ma prawo do jednokrotnego poprawienia bieżącej oceny niedostatecznej na następnej lekcji, a oceny niedostatecznej z pracy klasowej w ciągu dwóch tygodni. Termin i formę poprawy prac klasowych określa nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
24. Wszystkie sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są przechowywane przez nauczyciela danych zajęć edukacyjnych do dnia rozpoczęcia następnego roku szkolnego.
25. Nauczyciel udostępnia na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) do wglądu wszystkie przechowywane prace pisemne lub inną dokumentację dotyczącą oceniania ucznia.
26. Na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę śródroczną ustnie uczniowi lub rodzicom.
27. Na pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców, złożony u Dyrektora Szkoły, nauczyciel uzasadnia ustaloną semestralną lub roczną ocenę pisemnie Dyrektorowi Szkoły. Dyrektor po zapoznaniu się z uzasadnieniem przekazuje je uczniowi lub rodzicom.
§ 4.
a) pierwsza związana z kryterium dydaktycznym – wymaganiami (treściowo związana z poziomem osiągnięć ucznia w odniesieniu do jego możliwości intelektualnych).
Osiągnięcia ucznia oceniane są cyframi od 1 do 6:
6 – odpowiednik oceny celującej (cel)
5 – odpowiednik oceny bardzo dobrej (bdb)
4 – odpowiednik oceny dobrej (db)
3 – odpowiednik oceny dostatecznej (dst)
2 – odpowiednik oceny dopuszczającej (dop)
1 – odpowiednik oceny niedostatecznej (ndst)
b) druga dotyczy społeczno – wychowawczych kryteriów oceniania, m.in. wkładu pracy, aktywności, pilności.
Wysiłek uczniów oceniamy w czteropunktowej skali literowej:
B – bardzo duży
D – duży
W – wymaga poprawy
N – niezadowalający.
Punktację tę uwzględniamy tam, gdzie to możliwe, w pracach pisemnych (domowych, klasowych), wypowiedziach ustnych i oceniając pracę na lekcji. W klasyfikacji śródrocznej i rocznej ocena literowa rzutuje na ocenę śródroczną, tj. bardzo duży i duży wysiłek może wpłynąć na podwyższenie oceny cyfrowej o 1. Dwie pozostałe oceny (W,N) mają sygnalizować uczniom potrzebę włożenia większego wysiłku w naukę i informować o tym rodziców.
Punktacja ta może mieć wpływ na ocenę ze sprawowania.
2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne w klasach IV – VI ustala się w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący – 6
b) stopień bardzo dobry – 5
c) stopień dobry – 4
d) stopień dostateczny – 3
e) stopień dopuszczający – 2
f) stopień niedostateczny – 1
3. Oceny śródroczne i roczne nie są średnią arytmetyczną stopni bieżących. Wynikają z kryteriów wymagań na poszczególne oceny, zawartych w PSO.
4. Zasady oceniania z religii ( etyki ) regulują odrębne przepisy.
5. Laureaci ostatniego stopnia konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują z danego przedmiotu celującą roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
6. Zasady oceniania w nauczaniu zintegrowanym.
Kształcenie zintegrowane jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym.
a) Ocena opisowa.
W kształceniu zintegrowanym ogromną rolę pełni ocena opisowa, która jest ustnym lub pisemnym poinformowaniem o postępach ucznia. Ma ona dostarczyć informacji: uczniowi – rodzicom – nauczycielowi.
Uczniowi – dostarcza informacji o efektach jego szkolnej aktywności, wskazówek jak pokonać napotkane trudności; motywuje do dalszego wysiłku; jest zachętą do samooceny; umacnia wiarę we własne możliwości
Rodzicom – dostarcza rzetelnej, szczegółowej informacji o ich dziecku, na podstawie której będą mogli w porę podejmować właściwe działania na rzecz jego dalszego, prawidłowego rozwoju.
Nauczycielowi – dostarcza informacji na jakim poziomie rozwoju znajduje się uczeń w danym momencie edukacji oraz o tym czy stosowany przez nauczyciela system pracy z uczniem jest efektywny.
Ocena opisowa powinna spełniać następujące funkcje:
diagnostyczną – dając odpowiedzi na pytanie, jak daleko w rozwoju jest uczeń względem wymagań stawianych przez nauczyciela,
- informacyjną – przekazując informacje, co dziecku udało się poznać, zrozumieć, opanować, nauczyć, jakie dziecko zdobyło umiejętności, co już potrafi, jaki jest wkład jego pracy,
- korekcyjną – odpowiadając na pytanie, co uczeń ma już opanowane, co robi dobrze, nad czym musi jeszcze popracować, co poprawić, zmienić, udoskonalić,
- rozwojową – odpowiadając na pytania, czy dokonują się zmiany w samym dziecku, jakie jest tempo i dynamika tych zmian.
b) ocena śródroczna i roczna
Ocena śródroczna - jest wynikiem półrocznej obserwacji, zawiera zalecenia i wskazówki dla ucznia dotyczące postępów w nauce jak i rozwoju społeczno-emocjonalnego. Ocena ta jest skierowana do dziecka i jego rodziców w formie pisemnej na formularzu opracowanym przez nauczycieli kształcenia zintegrowanego.
Ocena roczna – opisowa - podkreśla zmiany w rozwoju dziecka wynikające ze stosowania wskazówek zawartych w ocenie śródrocznej. Ma ona charakter diagnostyczno-informacyjny, aby rodzice po zapoznaniu się z jej treścią mogli jak najlepiej wspomagać dziecko w dalszym jego rozwoju.
Ocena z zachowania - jest również oceną opisową. Wyraża opinię o spełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze, postawie wobec kolegów i innych osób oraz aktywności społecznej.
c) oceny cząstkowe – skala ocen
W klasach I-III przez cały rok szkolny stopień opanowania wiadomości i umiejętności określonych wymaganiami programowymi wyrażany jest za pomocą skali cyfrowej:
W ocenianiu bieżącym w klasach I – III stosuje się oceny cyfrowe:
- celujący 6
- bardzo dobry 5
- dobry 4
- dostateczny 3
- dopuszczający 2
- niedostateczny 1
W klasie pierwszej od drugiego semestru stosuje się oceny cyfrowe.
Szczegółowe kryteria oceniania za pomocą znaków obrazkowych zawarto w Przedmiotowym Systemie Oceniania Nauczania Zintegrowanego w klasach I- III.
Przy ustaleniu oceny z zajęć zdrowotno-ruchowych, edukacji artystyczno-technicznej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfikacji tych zajęć.
IV SKALA I ZASADY USTALANIA BIEŻĄCYCH I KLASYFIKACYJNYCH
(ŚRÓDROCZNYCH, ROCZNYCH I KOŃCOWYCH ) OCEN ZACHOWANIA
§ 5.
ocena |
skrót literowy |
wzorowe bardzo dobre dobre poprawne nieodpowiednie naganne |
wz bdb db pop ndp ng |
1) stopnie z zajęć edukacyjnych.
2) promocję lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.
10. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
11. Uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej nie kończy szkoły podstawowej.
§ 6.
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wyróżnia się na tle klasy wysoką kulturą osobistą,
- wykazuje inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
- jest pilny w nauce i wypełnianiu obowiązków,
- systematycznie uczęszcza do szkoły, nie spóźnia się na lekcje, wszystkie nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym przez wychowawcę klasy,
- szanuje mienie szkoły, własne i kolegów,
- dba o zdrowie i higienę swoją i innych,
- nie ulega nałogom,
- dba o estetykę otoczenia,
- jest koleżeński, prawdomówny i uczciwy,
- nie używa wulgarnych słów,
- swoim sposobem bycia nie narusza godności własnej i innych,
- przestrzega zasad ekologii,
- jest schludnie ubrany,
- bezwzględnie przestrzega ustaleń dotyczących ubioru
i używania na terenie szkoły telefonów komórkowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- zachowuje się kulturalnie,
- bierze udział w pracy na rzecz klasy i szkoły,
- systematycznie wypełnia obowiązki szkolne,
- systematycznie uczęszcza do szkoły, nie spóźnia się na lekcje, wszystkie nieobecności usprawiedliwia w terminie ustalonym przez wychowawcę klasy,
- szanuje mienie szkoły, własne i kolegów,
- dba o zdrowie i higienę osobistą,
- nie ulega nałogom,
- dba o estetykę otoczenia,
- jest koleżeński, prawdomówny i uczciwy,
- nie używa wulgarnych słów,
- swoim sposobem bycia nie narusza godności własnej i innych,
- przestrzega zasad ekologii,
- jest schludnie ubrany,
- bezwzględnie przestrzega ustaleń dotyczących ubioru
i używania na terenie szkoły telefonów komórkowych.
Ocenę dobrą, która stanowi punkt wyjścia do ustalania innych ocen zachowania, otrzymuje
uczeń, który:
- dobrze wywiązuje się z obowiązków szkolnych określonych w Statucie Szkoły,
- zachowuje się kulturalnie wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
- w szkole pracuje na miarę swoich możliwości,
- nie niszczy mienia szkolnego i mienia kolegów,
- nie ulega nałogom i nie namawia do nich kolegów,
- nie powoduje konfliktów i bójek, nie znęca się fizycznie i psychicznie nad słabszymi,
- nie ma uchybień w zachowaniu,
- jest prawdomówny i koleżeński,
- w ciągu okresu nie spóźnił się na zajęcia więcej niż 8 razy i nie ma więcej niż 10 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych,
- chętnie współpracuje z kolegami, wychowawcą i nauczycielami,
- swoim sposobem bycia nie narusza godności własnej i innych osób,
- stosuje się do ustaleń dotyczących ubioru i używania na terenie szkoły telefonów komórkowych.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który w sposób częściowy spełnia wymagania na ocenę
dobrą. Zdarzają mu się jednak pojedyncze uchybienia w odniesieniu do
tych wymagań. Ma niewielką liczbę nieusprawiedliwionych godzin
lekcyjnych.
Ocenę nieodpowiednią wystawia się uczniowi, który nie spełnia większości wymagań na
ocenę dobrą.
Ocenę naganną ma uczeń, który nie wykazuje poprawy w swym zachowaniu, mimo
zastosowanych przez szkołę środków zaradczych a ponadto:
- swoim zachowaniem zagraża bezpieczeństwu uczniów i innych osób,
- popełnia przestępstwa (np. bierze udział w kradzieżach),
- bierze udział w bójkach,
- znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi,
- ulega nałogom lub namawia do nich kolegów,
- dewastuje mienie szkolne i społeczne,
- stosuje wyłudzenia, zastrasza kolegów,
- działa w nieformalnych grupach,
- swoim sposobem bycia narusza godność innych osób,
- używa wulgarnych słów, jest arogancki wobec nauczycieli,
- jest niesumienny i lekceważy obowiązki szkolne,
- w tłumaczeniu swojego postępowania ucieka się do kłamstwa,
- ma dużą liczbę godzin nieusprawiedliwionych w ciągu jednego semestru.
VII ZASADY FORMUŁOWANIA PRZEZ NAUCZYCIELI WYMAGAŃ EDUKACYJNYCH NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE DLA ODPOWIEDNICH PRZEDMIOTÓW NAUCZANIA ORAZ SPOSOBY INFORMOWANIA O NICH UCZNIÓW I ICH RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW)
§ 7.
VIII METODY I NARZĘDZIA SPRAWDZANIA I OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
§ 8.
- pogadanki sprawdzające
- odpytywanie
- testy ustne
- prezentacje uczniowskie przygotowane w szkole lub w domu, indywidualnie i zbiorowo.
- testy dydaktyczne
- sprawdziany
- prace klasowe
- wypracowania
- symulacja.
- ćwiczenia obligatoryjne
- realizacja projektów i badań uczniów:
a) w sytuacji naturalnej,
b) w warunkach symulowanych.
§ 9.
- semestr pierwszy trwa od początku września , a kończy się w ostatnim dniu przed feriami zimowymi, ale nie później niż 31 stycznia,
- semestr drugi –od lutego do końca roku szkolnego w czerwcu.
w rozdziale IV pkt 2.
- uczestniczy w zajęciach edukacyjnych, a jego uczestnictwo wynosi ponad połowę czasu przeznaczonego na dane zajęcia edukacyjne,
- otrzymał przynajmniej jedną ocenę z pracy klasowej, odpowiedzi ustnej oraz pracy domowej i w sumie otrzymał trzy oceny bieżące,
- wykonał przynajmniej trzy prace plastyczne lub zaliczył trzy utwory muzyczne,
- zaliczył przynajmniej trzy sprawdziany z wychowania fizycznego.
1) w przypadku ustalenia rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęcia edukacyjnego:
a) Dyrektor Szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
2) w przypadku ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) Dyrektor albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog, jeśli jest zatrudniony w szkole,
e) psycholog, jeśli jest zatrudniony w szkole,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel Rady Rodziców.
17. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęcia edukacyjnego oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej odpowiednio przez nauczyciela lub wychowawcę. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
18. Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład komisji.
X TERMINY I FORMY INFORMOWANIA UCZNIA I JEGO RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) O PRZEWIDYWANYCH PRZEZ NAUCZYCIELI POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH OCENACH KLASYFIKACYJNYCH (ŚRÓDROCZNYCH I ROCZNYCH)
§ 10.
XI TRYB, TERMINY I FORMY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU KLASYFIKACYJNEGO
§ 11.
- Dyrektor Szkoły – jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
XII TRYB ODWOŁYWANIA SIĘ OD USTALONYCH OCEN I FORMA SPRAWDZANIA ZASADNOŚCI ODWOŁANIA
§ 12.
W skład komisji wchodzą:
- Dyrektor Szkoły jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
XIII TRYB I FORMY PRZEPROWADZANIA EGZAMINU POPRAWKOWEGO
§ 13.
- Dyrektor Szkoły jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne jako członek komisji.
pkt. 8.
§ 14.
6. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w pkt. 2 i 4, wlicza się także roczne oceny z tych zajęć.
XV SPOSOBY DOKUMENTOWANIA (REJESTROWANIA) OSIĄGNIĘĆ
I POSTĘPÓW UCZNIA
§ 15.
XVI OGÓLNE PROCEDURY I METODY MONITOROWANIA I EWALUACJI
SYSTEMU OCENIANIA SZKOLNEGO
§ 16.
1. Przedmiotem ewaluacji jest skuteczność funkcjonowania Systemu Oceniania Szkolnego.
2. Ewaluacja Systemu Oceniania Szkolnego służy doskonaleniu jakości systemu.
3. Ewaluację na poziomie szkoły prowadzi powołany przez dyrektora zespół ds. monitorowania i ewaluacji Systemu Oceniania Szkolnego.
4. System Oceniania Szkolnego jest systematycznie monitorowany, dokonywana jest ewaluacja bieżąca i etapowa ( koniec semestru, roku szkolnego).
5. Podczas monitorowania i ewaluacji stosuje się następujące metody:
1) badania kwestionariuszowe (wywiady, ankiety),
2) obserwacje bieżące,
3) wymianę doświadczeń,
4) analizę dokumentacji osiągnięć ucznia / klasy,
5) analizę dokumentacji oceniania na poziomie klasy.
6) Zespół ds. ewaluacji przedstawia do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej, Samorządowi Uczniowskiemu i Radzie Rodziców propozycje zmian..
6. Zmiany Systemu Oceniania Szkolnego uchwala Rada Pedagogiczna a zatwierdza Dyrektor Szkoły.
PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ
w Spytkowie
na lata 2013 – 2018
KONCEPCJA
PRACY SZKOŁY
Program Rozwoju Szkoły Podstawowej w Spytkowie powstał na podstawie:
diagnozy potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli;
wniosków z posiedzeń Rady Pedagogicznej;
informacji o oczekiwanych efektach pracy nauczycieli i ich oceny;
projektów potrzeb doposażenia placówki.
Szkoła podstawowa jest jednostką budżetową, prowadzoną przez Stowarzyszenie Edukator
w Łomży. Jest sześcioletnią szkołą podstawową niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej
z oddziałem przedszkolnym, realizującą zadania w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami zgodnie z Ustawą o systemie oświaty oraz Statutem Szkoły. W szkole funkcjonuje: sala gimnastyczna z placem o charakterze boiska szkolnego, pracownia komputerowa z dostępem do Internetu, biblioteka.
Charakterystyka szkoły - stan aktualny i planowany
Rok szkolny |
Liczba uczniów |
Liczba |
Liczba |
Personel |
2013/2014 |
53 |
7 |
8 |
2 |
2014/2015 |
53 |
7 |
8 |
2 |
2015/2016 |
48 |
7 |
8 |
2 |
2016/2017 |
50 |
7 |
8 |
2 |
2017/2018 |
50 |
7 |
8 |
2 |
Misja
Jesteśmy po to, aby we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym wychować i edukować człowieka XXI wieku, dobrego patriotę; człowieka aktywnego, kreatywnego i potrafiącego odnaleźć się w otaczającym go świecie. Zapewniamy naszym uczniom wysoką jakość nauczania, wychowania i opieki. Klimat życzliwości, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, zajęć wspierające ucznia.
Działamy po to, aby:
Nasi uczniowie:
byli dobrze przygotowani do podjęcia nauki na wyższym etapie edukacyjnym;
byli przygotowani do życia społecznego w rodzinie, środowisku lokalnym, ojczyźnie;
potrafili korzystać z różnych źródeł informacji, a zwłaszcza, by posługiwali się technologią informacyjną;
Ich rodzice:
darzyli nas zaufaniem;
byli partnerami w podejmowaniu działań wychowawczych;
aktywnie uczestniczyli w kształtowaniu systemu wartości u swoich dzieci;
brali czynny udział w życiu szkoły;
otrzymali pełną informację o osiągnięciach swoich dzieci;
otrzymali fachową pomoc psychologiczno–pedagogiczną.
Pracownicy szkoły:
mieli satysfakcję z wykonywanej pracy;
mieli możliwość doskonalenia i rozwoju zawodowego;
realizowali swe życiowe posłannictwo.
Szkoła:
cieszyła się zaufaniem w środowisku;
była nowocześnie administrowana;
była miejscem, w którym pomaga się odnieść sukces każdemu człowiekowi.
CELE I ZADANIA SZKOŁY:
Kształcenie uczniów i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności niezbędne na kolejnym etapie edukacyjnym,
Zapewnienie atrakcyjnej i wartościowej oferty edukacyjnej umożliwiającej kształcenie i rozwijanie umiejętności i talentów każdego ucznia,
Poznawanie i rozbudzanie zainteresowań uczniów, stwarzanie możliwości rozwoju, poszerzanie wiedzy i umiejętności oraz samorealizacji,
Kształtowanie społecznie pożądanych postaw i zachowań,
Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu uczniów, propagowanie zdrowego stylu życia,
Rozpoznawanie i udzielanie wszelkiej pomocy potrzebującym uczniom,
Poszanowanie praw dziecka i ucznia,
Zagospodarowanie uczniom wolnego czasu zgodnie z ich potrzebami, oczekiwaniami i zainteresowaniami,
Współdziałanie wszystkich podmiotów szkoły. Doskonalenie współpracy między nauczycielami, rodzicami i uczniami,
Promowanie szkoły, pozyskiwanie sojuszników, współdziałanie z mediami, prasą,
Zapewnienie bezpiecznej i nowoczesnej bazy dla pełnej realizacji celów i zadań szkoły.
Naszym wspólnym celem jest stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla dzieci miejsca,
w którym:
będzie panować dobry „klimat wychowawczy”;
dzieci zostaną otoczone fachową opieką;
zostaną stworzone warunki dla indywidualnego rozwoju każdego ucznia, uwzględniające jego specyficzne potrzeby oraz do zdobywania przez nich nowych wiadomości i umiejętności.
PIĘCIOLETNI PROGRAM ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ
W SPYTKOWIE W LATACH 2013 -2018
Rada Pedagogiczna zastrzega sobie prawo do wnoszenia zmian w niniejszym programie.
Program Rozwoju Szkoły zatwierdzono Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 13.09.2013. r.
5-letni Program Rozwoju Szkoły wprowadza się do realizacji z dniem 13.09.2013r. i obowiązywał będzie do dnia 31.08.2018 r.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Obszar dla którego określono standard jakości |
Zadanie |
Spodziewane |
Termin |
Uwagi |
1. Zarządzanie strategiczne |
Opracowanie 5–letniego |
- Nauczyciele, rodzice
i tworzy programy naprawcze. |
2013/2014
|
|
2. Wewnątrz-szkolny system zapewniania jakości |
Wypracowanie wewnątrzszkolnego systemu zapewniania jakości:
|
- Zmiany w dokumentacji zatwierdza Rada Pedagogiczna i Rada Rodziców
- Nauczyciele wysoko oceniają skuteczność prowadzonego nadzoru przez dyrektora szkoły.
|
na bieżąco
corocznie
corocznie |
|
3. Promocja |
Kształtowanie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku:
|
- Szkoła ma pozytywny wizerunek w środowisku lokalnym.
Podniesienie rangi szkoły. |
na bieżąco
corocznie
corocznie
corocznie
Na bieżąco
2014/2015 |
|
ZARZĄDZANIE I ORGANIZACJA
|
|||
1. Nauczyciele |
1. Polityka kadrowa dyrektora odpowiada potrzebom szkoły oraz realizowanym przez nią zadaniom.
4. Systematyczne dokonywanie oceny pracy nauczycieli. |
- Wszyscy nauczyciele posiadają wymagane kwalifikacje oraz w większości mają uprawnienia do nauczania drugiego przedmiotu.
- Wzrost realizowanych w szkole innowacji pedagogicznych, szczególnie o działania prowadzone przez nauczycieli klas I – III.
- Zastępstwa za nieobecnych nauczycieli są organizowane racjonalnie zgodnie z potrzebami uczniów. |
2013/ 2014
|
2. Rozwój zawodowy nauczycieli |
Doskonalenie zewnętrzne nauczycieli i samokształcenie:
w zakresie stosowania technik multimedialnych;
- pomocy psychologiczno-pedagogicznej 6. Nauczyciele uzyskują kolejne stopnie awansu zawodowego. |
- Nauczyciele mają możliwość rozwoju zawodowego zgodnie
- Szkoła posiada plan doskonalenia
- Nauczyciele są dobrze przygotowani do stwarzania uczniom optymalnych warunków uczenia się.
|
|
3. Warunki działalności szkoły. |
1. Unowocześnienie bazy dydaktycznej szkoły:
2. Remonty wewnątrz i na zewnątrz szkoły:
|
- Baza dydaktyczna szkoły jest nowoczesna i umożliwia nauczycielom realizację ich zadań.
- Baza dydaktyczna pozwala w pełni realizować wybrane przez nauczycieli programy oraz wzbogaca i uatrakcyjnia proces nauczania.
- Wszyscy uczniowie mają stworzone warunki do nauki zgodnie z przepisami BHP. -
poprawa estetyki pomieszczeń w szkole: - warunki szkoły dostosowane do przyjęcia dzieci 3-5 letnich
-
poprawa estetyki pomieszczeń w szkole:
- zmniejszenie wydatków budżetowych szkoły
Boisko szkolne spełnia standardy związane z realizacją zajęć w-f, jest bezpieczne i estetyczne. - Uczniowie korzystają w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i czasie wolnym. |
systemat. w miarę posiadanych środków finansowych
2014/2015
w miarę potrzeb
2015/2016 |
4. Zdrowie, higiena i bezpieczeństwo pracy. |
Szkoła zapewnia zdrowe, higieniczne i bezpieczne warunki pracy:
|
- Uczniowie uczą się zgodnie Zwiększenie estetyki. Miła, serdeczna atmosfera pracy. |
|
5. Kierowanie szkołą, obieg informacji |
1. Sprawna organizacja i efektywne zarządzanie są zgodne z oczekiwaniami uczniów, rodziców, nauczycieli, pracowników, instytucji zewnętrznych:
2. Doskonalenie organizacji zarządzania szkołą przy współpracy z Radą Pedagogiczną, rodzicami
3. Ewaluacja regulaminów.
4. Wypracowanie skutecznych środków uzyskiwania informacji i łączności wewnątrz i na zewnątrz szkoły
5. System wymiany informacji przez Internet. |
- Sprawna organizacja i efektywne zarządzanie, wysoka ocena szkoły.
Pracownicy mają możliwość dostosowania się do wymogów -
Sprawny i skuteczny system zwiększy efektywność i wiarygodność pozyskiwanych informacji. |
na bieżąco |
KSZTAŁCENIE |
|||
1. |
Szkolny Zestaw Programów Nauczania dostosowany do możliwości, potrzeb
|
- Realizowana jest właściwie podstawa programowa. |
Na bieżąco
Według potrzeb
Na bieżąco |
2. Organizacja procesu kształcenia |
Organizacja procesu kształcenia zmierza do osiągnięcia celów edukacyjnych i realizacji treści programowych:
|
- Uczniowie kl. IV są już wyposażeni w podstawowe umiejętności językowe
- Dostosowanie do możliwości
- Wszyscy uczniowie objęci są pomocą psychologiczno–pedagogiczną
- Uczniowie mają możliwość zaprezentowania swoich uzdolnień, rywalizacji i osiągania sukcesów.
W szkole prowadzone są zajęcia logopedyczne |
corocznie
corocznie
corocznie
Corocznie
W miarę potrzeb
2013/2018 |
3. Przebieg procesu kształcenia |
Szkoła tworzy środowisko wspierające proces uczenia się:
|
- Nauczanie jest procesem zmierzającym do poprawy efektów kształcenia.
- Wzrost motywacji do nauki. Doskonalenie systemu kształcenia.
Uczniowie sprawnie posługują się językiem ojczystym.
Uczniowie mają możliwość uczęszczania na zajęcia koła matematycznego i przyrodniczego |
Wg potrzeb
Wg potrzeb
Na bieżąco
2013/2018 |
4. Efekty kształcenia. |
Szkoła osiąga sukcesy zgodnie z indywidualnymi możliwościami i potrzebami uczniów:
|
- Docenianie sukcesu, motywacja dla pozostałych uczniów. |
Na bieżąco
Wg potrzeb
|
WYCHOWANIE I OPIEKA
|
|||
1. |
Szkoła zaspokaja potrzeby edukacyjne, zapewnia rozwój osobowy uczniów; promuje zasadę powszechnego
|
|
Na bieżąco
Corocznie
Na bieżąco
Na bieżąco |
2. |
Szkoła realizuje program wychowawczy i profilaktyczny uwzględniający potrzeby uczniów, uniwersalne wartości, samorządność uczniowską, promocję zdrowia, wychowanie patriotyczne, europejskie i regionalne:
|
-
Program wychowawczy
.
Instytucje współpracują ze szkołą, wspierają ją -
- uczniowie przestrzegają regulaminy obowiązujące w szkole
wszyscy potrzebujący uczniowie korzystają z dożywiania -
Aktywne i bezpieczne spędzanie wolnego czasu ucznia.
Uczniowie znają osiągnięcia |
Corocznie
corocznie i na danym etapie edukacyjnym
w miarę potrzeb
corocznie |
3. Praca opiekuńcza |
Szkoła rozpoznaje potrzeby i zapewnia różne formy pomocy uczniom:
|
Proces opiekuńczy szkoły wspomaga działania rodziców.
|
Na bieżąco
|
4. Efekty pracy wychowawczej, profilaktycznej i opiekuńczej. |
Szkoła podejmuje systematyczne działania wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze:
|
Postawy i zachowania uczniów są zgodne |
Corocznie |
HISTORIA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W SPYTKOWIE
Rycerz Jeży Tisel von Daltitz w 1480 r. nakazał Maciejowi Polakowi założyć wieś czynszową. Jednak już przed 1506 rokiem Spytkowo utraciło charakter wsi szlacheckiej. W roku 1539 gospodarzyło dwudziestu jeden chłopów, sołtys i karczmarz. Księgi rachunkowe z 1625 r. powiatu Giżyckiego stwierdzają, że w tej miejscowości mieszkają sami Polacy. Według tychże ksiąg majątek ziemski w Spytkowie stanowił 1625 roku własność starosty giżyckiego von Konigsecka. W majątku tym chłopi odrabiali pańszczyznę. Majątek ziemski w Spytkowie Konigseckowie sprzedali w 1656 roku nowemu staroście giżyckiemu Jakubowi Finkowi. Późniejszym właścicielem został burmistrz Giżycka Michał Adolff. Potem majątek przeszedł na własność starostwa giżyckiego, które go dzierżawiło. W latach 1709-1710 zmarło tu na dżumę 194 mieszańców. W 1719 r. gospodarzyli w Spytkowie dwaj sołtysi 13 chłopów pańszczyźnianych. Z 48 włók chłopskich równo połowę określono, jako włóki puste. W 1720 roku dzierżawcą był Kuberski.
W roku 1763 na pięciu włókach, należących nie gdyś do majątku, gospodarzyli dwaj wolni chłopi chełmińscy.
We wsi znajdował się młyn mechaniczny, działający również po drugiej wojnie światowej, tj. od 1946 r. Ostatnim właścicielem majątku Spirgsten (nazwa niemiecka): spierśt (tak tę osobę nazywali Polacy) był Andrzej Schachta, który posiadał 250 h. ziemi W latach 1765-1769 czternaście włók i piętnaście morgów, stanowiących do tej pory pustkowie, wzięli pod uprawę nowi osiedleńcy: Baran, Blank, Jeromin, Krawczyk i Warta. W 1830 roku gospodarzyło w Spytkowie 38 chłopów.
W roku 1839 na nowo powstał tutaj majątek ziemski, złożony przez Polaków zwanych Spierstem, który na podstawie zarządzenia z 16 lipca 1938 roku otrzymał nazwę Spirgsten. W roku 1882 powstał tu drugi majątek ziemski, Jegliniec, po niemiecku Tannenheim, a potem jeszcze trzeci: Bożykowo, zwany po niemiecku denthai. Szkoła, powstała w 1743 r. była przed druga wojną światową tak zwaną szkołą dwuklasową, z dwoma nauczycielami i dwiema salami lekcyjnymi.
Według spisu z 17 maja 1939 roku Spytkowo, wraz ze wspomnianymi majątkami, miało 562 mieszkańców. Zajmowało łącznie obszar 910 ha i miało zabudowę rozproszoną.
Po II wojnie światowej Polacy przemienili nazwę na Aleksandrowo. Natomiast komisja nazewnicza wprowadziła nazwę Spytkowo.
Sporo mieszkańców wsi w styczniu 1945 roku pozostało w swych domostwach. Wkrótce też napłynęli nowi osiedleńcy. Dzięki temu szkołę można było po powojennej przerwie otworzyć już 1 listopada roku 1945. Organizatorką i pierwszym kierownikiem była Józefa Minikowicz. Początkowo szkoła miała tylko 23 uczniów i jednego nauczyciela oraz najwyższą klasę trzecią. W roku szkolnym 1952/1953 było już 7 klas, 82 uczniów i 3 nauczycieli. W roku szkolnym 1974/1975- 210 uczniów i 11 nauczycieli.
W latach 1954 - 1972 wieś podlegała Gromadzkiej Radzie Narodowej
w Giżycku, a potem Urzędowi Gminy w Giżycku.
W 1970 wieś miała 443 mieszkańców, którzy zajmowali 71 budynków mieszkalnych (gospodarstw) o łącznej powierzchni 663 ha, posiadających ogółem 337 sztuk bydła, w tym 185 krów i 381 sztuk trzody chlewnej. Według spisu wieś miała elektryczne oświetlenie ulic, bibliotekę, świetlicę, boisko sportowe, remizę strażacką, sklep wielobranżowy i międzykółkową bazę maszynową.
Pierwotna nazwa osady mogła pochodzić od istniejącego tu jeziora. Spirgis oznacza: mały człowiek, dziecko, krasnal albo niecierpliwy człowiek. Natomiast spirgeti – smażyć się, upiec lub zapalać się, mówić nerwowo.
W innym języku pokrewnym do pruskiego, czyli łotewskim spirgsti oznacza żarzący się ogień pod popiołem. Nazwa Aleksandrowo powstała od imienia pierwszego polskiego wójta tej wsi – Aleksandra Ulatowskiego. Komisja Nazewnicza nazwę mogła wziąć od postaci Spytka z Melsztyna, przywódcy obozu szlacheckiego i zwolennika husytyzmu z XV w.
Obecnie Szkołę Podstawową w Spytkowie prowadzi Stowarzyszenie Edukator.
Do szkoły uczęszczają dzieci z Sołdan, Nowych Sołdan, Pieczonek, Zielonego Gaju, Spytkowa a nawet Giżycka.
1 |
mgr Justyna Kudła-Skura |
Dyrektor Szkoły |
2 |
mgr Jolanta Trela |
nadzór pedagogiczny, |
3 |
mgr Joanna Wojciechowska |
przedszkole, oddział przedszkolny |
4 |
mgr Kamila Kucharewicz |
przedszkole, edukacja wczesnoszkolna, wychowawstwo kl.II, doradztwo zawodowe, wychowanie do życia w rodzinie, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
5 |
mgr Justyna Tracichleb |
przedszkole, edukacja wczesnoszkolna, wychowawstwo kl.III, kl.VIII, historia, historia i społeczeństwo, rewalidacja |
6 |
mgr Wiesława Romankiewicz |
język angielski, wychowawstwo kl.IV |
7 |
mgr Karolina Tałałaj |
wychowawstwo kl.V, matematyka, fizyka |
8 |
mgr Dorota Maliszewska |
edukacja wczesnoszkolna, wychowawstwo kl.I, |
9 |
mgr Wiesław Steć |
wychowanie fizyczne, wychowawstwo kl.VI |
10 |
mgr Wojciech Jankowski |
technika, zajęcia komputerowe |
11 |
mgr Karolina Żuk |
nauczyciel wspomagający, muzyka, logopedia, biblioteka, informatyka |
12 |
mgr Aleksandra Borkowska |
przyroda, biologia, chemia, geografia |
13 | ks. Cezary Rozmus | religia |
14 | mgr Anna Fedyk | język niemiecki, edukacja dla bezpieczeństwa |
15 | mgr Iwona Arasimowicz | historia, wiedza o społeczeństwie |
***Biblioteka służy wszystkim uczniom, nauczycielom i innym pracownikom szkoły, a także rodzicom***
Pamietaj!
Ze zgromadzonych w bibliotece dokumentów można korzystać:
Biblioteka czynna jest według ustalonego harmonogramu:
PONIEDZIAŁEK | 11:00-11:10 |
11:55-12:15 | |
WTOREK | 10:05-10:15 |
CZWARTEK | 10:05-10:15 |
11:00-11:10 | |
PIĄTEK | 11:00-11:10 |
11:55-12:15 |
Odwiedza nas 20 gości oraz 0 użytkowników.